Καθώς τα ηλεκτρονικά τσιγάρα γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο τα έχουν προσδιορίσει ως νέο δημοσιονομικό στόχο. Δεδομένου ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα χρησιμοποιούνται κυρίως από καπνιστές και όσους προσπαθούν να κόψουν το κάπνισμα, οι φορολογικές αρχές υποστηρίζουν ότι η κατανάλωσή τους αντικαθιστά άμεσα τις δαπάνες για παραδοσιακά προϊόντα καπνού. Τα παραδοσιακά προϊόντα καπνού, όπως τα τσιγάρα, αποτελούν σημαντική πηγή δημόσιων εσόδων εδώ και δεκαετίες.
Το βασικό ερώτημα δεν είναι πλέον εάν τα ηλεκτρονικά τσιγάρα πρέπει να φορολογούνται με τον ίδιο συντελεστή με τον παραδοσιακό καπνό. Οι κυβερνήσεις αναγνωρίζουν τις δυνατότητές του να βοηθήσει τους καπνιστές να κόψουν το κάπνισμα, αλλά πρέπει επίσης να αντισταθμίσουν την προκύπτουσα απώλεια φορολογικών εσόδων. Επιπλέον, η ομοιότητα της χρήσης του ηλεκτρονικού τσιγάρου με τον καπνό και η ευρεία δημόσια συζήτηση σχετικά με τις επιπτώσεις τους στην υγεία τα καθιστούν εύκολο στόχο για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, οι οποίοι μπορούν συχνά να χρησιμοποιούν αμφισβητούμενους ισχυρισμούς υγείας για να υπερασπιστούν τις φορολογικές τους πολιτικές.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες και σε άλλες περιοχές, οι προτάσεις και η νομοθεσία για τη φορολόγηση των ηλεκτρονικών τσιγάρων είναι ολοένα και πιο κοινές. Σε αυτό το ζήτημα, οι θέσεις είναι βαθιά διχασμένες: οι υποστηρικτές της μείωσης της βλάβης του καπνού, οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας ηλεκτρονικών τσιγάρων και οι καταναλωτές γενικά αντιτίθενται στους φόρους, ενώ οργανώσεις ελέγχου καπνού, ιατρικές ομάδες επαγγελματιών και διάφορες ενώσεις πρόληψης ασθενειών τους υποστηρίζουν σε μεγάλο βαθμό.
Γιατί η κυβέρνηση φορολογεί τα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου;
Οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης που επιβάλλονται σε συγκεκριμένα προϊόντα εξυπηρετούν γενικά τρεις σκοπούς: τη συγκέντρωση κεφαλαίων για την κυβέρνηση, την καθοδήγηση ή την τροποποίηση της συμπεριφοράς των καταναλωτών και την αντιστάθμιση του κοινωνικού κόστους της κατανάλωσης (όπως οι δαπάνες για το περιβάλλον, την υγεία και τις υποδομές). Για παράδειγμα, οι φόροι αλκοολούχων ποτών επιδιώκουν να περιορίσουν την υπερβολική κατανάλωση, ενώ οι φόροι βενζίνης κατανέμονται στη συντήρηση των δρόμων.
Τα προϊόντα καπνού αποτελούν κλασικό στόχο των ειδικών φόρων κατανάλωσης. Επειδή το κάπνισμα δημιουργεί εκτεταμένο κοινωνικό κόστος (όπως οι δημόσιες δαπάνες για την υγεία), οι υποστηρικτές των φόρων για τον καπνό υποστηρίζουν ότι οι καταναλωτές πρέπει να επωμιστούν αυτό το κόστος μέσω φόρων. Αυτοί οι τύποι ειδικών φόρων κατανάλωσης για τον καπνό και το αλκοόλ αποκαλούνται μερικές φορές «φόροι αμαρτίας» επειδή αποσκοπούν όχι μόνο στην κάλυψη του κόστους, αλλά και στην τιμωρία και στην αποθάρρυνση της «κακής συμπεριφοράς».
Ωστόσο, όταν τα ποσοστά καπνίσματος μειώνονται, οι κυβερνήσεις αντιμετωπίζουν έλλειμμα εσόδων. Έχοντας βασιστεί εδώ και καιρό σε αυτά τα φορολογικά έσοδα, οι κυβερνήσεις πρέπει να αναζητήσουν εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης ή να περικόψουν τις δαπάνες. Για τις περισσότερες κυβερνήσεις, οι φόροι στα τσιγάρα είναι μια κρίσιμη ανεξάρτητη πηγή εσόδων, που συνήθως επιβάλλονται επιπλέον του κανονικού φόρου επί των πωλήσεων, δημιουργώντας διπλή φορολογική επιβάρυνση.
Πώς λειτουργεί ο φόρος ηλεκτρονικού τσιγάρου;
Η φορολόγηση των ηλεκτρονικών τσιγάρων καλύπτει διάφορα επίπεδα και τρόπους. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι περισσότεροι καταναλωτές πληρώνουν ήδη κρατικό φόρο επί των πωλήσεων (και μερικές φορές τοπικούς φόρους) όταν αγοράζουν ηλεκτρονικά τσιγάρα, πράγμα που σημαίνει ότι ακόμη και χωρίς συγκεκριμένο φόρο στα ηλεκτρονικά τσιγάρα, η κυβέρνηση λαμβάνει ήδη έσοδα από τις πωλήσεις. Ο φόρος επί των πωλήσεων εφαρμόζεται συνήθως ως σταθερό ποσοστό της λιανικής τιμής. Ομοίως, ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) που εφαρμόζεται σε πολλές άλλες χώρες βασίζεται σε παρόμοια αρχή με αυτή του φόρου επί των πωλήσεων.
Εκτός από τον συνήθη φόρο επί των πωλήσεων, οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης στα ηλεκτρονικά τσιγάρα έχουν κυρίως τις ακόλουθες βασικές μορφές:
1.Φόροι σε επίπεδο λιανικής
Αυτή είναι μια από τις πιο κοινές μεθόδους φορολόγησης των ηλεκτρονικών τσιγάρων. Ορισμένες φορολογικές πολιτικές καλύπτουν όλα τα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου (όπως ο φόρος 20% της Πολιτείας της Νέας Υόρκης), ενώ άλλες ισχύουν μόνο για τα ηλεκτρονικά υγρά. Μερικές φορές το πεδίο της φορολογίας περιορίζεται περαιτέρω στην πώληση υγρών ηλεκτρονικών τσιγάρων που περιέχουν νικοτίνη.
2.Φόρος χονδρικής
Αυτός ο φόρος ισχύει για τους χονδρεμπόρους, γενικά τους διανομείς που πωλούν προϊόντα σε λιανοπωλητές εντός του κράτους. Γενικά, υπολογίζεται ως ποσοστό του κόστους χονδρικής. Ενώ συλλέγεται απευθείας από χονδρεμπόρους, το κόστος μετακυλίεται σχεδόν πάντα στον τελικό καταναλωτή μέσω υψηλότερων τιμών λιανικής. Αυτός ο τύπος φόρου μπορεί να ισχύει για όλα τα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου ή μόνο για εκείνα που περιέχουν νικοτίνη.
Νόμος για τη φορολογία ηλεκτρονικών τσιγάρων των ΗΠΑ
Οι Ηνωμένες Πολιτείες επί του παρόντος δεν επιβάλλουν ομοσπονδιακό φόρο στα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου. Το Κογκρέσο έχει εισαγάγει νομοσχέδια για τη φορολογία τους, αλλά μέχρι στιγμής κανένα δεν έχει κερδίσει αρκετή υποστήριξη για έγκριση.
Φορολογικές πολιτικές για τα ηλεκτρονικά τσιγάρα σε πολιτείες, επικράτειες και πόλεις των ΗΠΑ
Πριν από το 2019, εννέα πολιτείες και η περιφέρεια της Κολούμπια φορολογούσαν ήδη τα ηλεκτρονικά τσιγάρα. Τους πρώτους επτά μήνες του 2019, ο αριθμός αυτός υπερδιπλασιάστηκε, καθώς η δημόσια ανησυχία για τα ηλεκτρονικά τσιγάρα JUUL και το άτμισμα των νέων ώθησε τους νομοθέτες να αναλάβουν δράση για να περιορίσουν την τάση.
Μέχρι το τέλος του 2025, ο αριθμός των πολιτειών, πόλεων και κομητειών των ΗΠΑ που εφαρμόζουν ειδικούς ειδικούς φόρους κατανάλωσης στα ηλεκτρονικά τσιγάρα θα συνεχίσει να αυξάνεται. Ωστόσο, λόγω των δυναμικών προσαρμογών στις τοπικές πολιτικές, συγκεκριμένοι αριθμοί θα μπορούσαν να αλλάξουν καθώς προχωρά η νομοθεσία. Με βάση τα διαθέσιμα δημόσια δεδομένα και στατιστικές από ερευνητικά ιδρύματα δημοσιονομικής πολιτικής, μπορούν να συνοψιστούν τα ακόλουθα:
1. Κρατικό επίπεδο:
Η συντριπτική πλειονότητα των πολιτειών έχει επιβάλει κάποιο είδος ειδικού φόρου κατανάλωσης στα προϊόντα ηλεκτρονικών τσιγάρων (όπως ένα ποσοστό της λιανικής τιμής, ένα ποσοστό του όγκου ηλεκτρονικών υγρών ή ένα ποσοστό της περιεκτικότητας σε νικοτίνη) και περισσότερες από 40 πολιτείες το κάνουν.
2. Τοπικό επίπεδο:
Πόλεις: Δεκάδες μεγάλες πόλεις, όπως το Σικάγο, η Φιλαδέλφεια, το Σαν Φρανσίσκο και το Σιάτλ, έχουν επιβάλει τοπικούς φόρους στα ηλεκτρονικά τσιγάρα.
Κομητείες: Αρκετές κομητείες (ειδικά πολιτείες με τοπική νομοθετική εξουσία, όπως η Καλιφόρνια, η Νέα Υόρκη και το Κολοράντο) έχουν επίσης επιβάλει φόρους επί των πωλήσεων στα ηλεκτρονικά τσιγάρα.
Σημαντική σημείωση:
Λόγω του εξαιρετικά κατακερματισμένου και συχνά ενημερωμένου χαρακτήρα των τοπικών φορολογικών πολιτικών στις Ηνωμένες Πολιτείες, συνιστάται η λήψη δεδομένων σε πραγματικό χρόνο μέσω των ακόλουθων εξουσιοδοτημένων καναλιών:
- Το Φορολογικό Ίδρυμα ενημερώνει τακτικά τους κρατικούς χάρτες και τις αναφορές για τους φόρους του ηλεκτρονικού τσιγάρου.
- Κέντρο Κρατικών Προϋπολογισμών και Πολιτικών (CBPP)
- Επίσημες ιστοσελίδες κρατικών φορολογικών αρχών.
Αλαμπάμα
Όλα τα e-υγρά υπόκεινται σε φόρο 0,10 $ ανά χιλιοστόλιτρο. Αυτός ο φόρος ισχύει ανεξάρτητα από το αν το προϊόν περιέχει νικοτίνη.
Αλάσκα
Η Αλάσκα δεν έχει κρατικό φόρο, αλλά ορισμένες πόλεις επιβάλλουν τους δικούς τους φόρους στα ηλεκτρονικά τσιγάρα:
- Οι δήμοι του Τζούνο, της Βορειοδυτικής Βόρειας Πόλης και της Πετρούπολης επιβάλλουν τον ίδιο φόρο χονδρικής 45% σε προϊόντα που περιέχουν νικοτίνη.
- Ο Δήμος Άνκορατζ επιβάλλει φόρο χονδρικής 55%.
- Το Matanuska Township-Η Susitna επιβάλλει επίσης φόρο χονδρικής 55%.
Καλιφόρνια
Ο φόρος χονδρικής της Καλιφόρνια στα «άλλα προϊόντα καπνού» καθορίζεται ετησίως από το Υπουργείο Εσόδων του Στέιτ Ντιπάρτμεντ και ο συντελεστής του είναι ίδιος με τον φόρο στα τσιγάρα. Αρχικά, αυτός ο φορολογικός συντελεστής ήταν 27% της τιμής χονδρικής, αλλά μετά την Πρόταση 56, η οποία αύξησε τον φόρο στα τσιγάρα από 0,87 $ σε 2,87 $ ανά πακέτο, ο φόρος στα ηλεκτρονικά τσιγάρα επίσης αυξήθηκε σημαντικά. Από την 1η Ιουλίου 2025, ο φορολογικός συντελεστής για όλα τα προϊόντα που περιέχουν νικοτίνη είναι 54,27% της τιμής χονδρικής.
Την 1η Ιουλίου 2022, η Καλιφόρνια πρόσθεσε έναν φόρο λιανικής στον υπάρχοντα φόρο χονδρικής: έναν φόρο 12,5% σε όλα τα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου που περιέχουν νικοτίνη, συμπεριλαμβανομένων αυτών που αγοράζονται στο διαδίκτυο από λιανοπωλητές εκτός πολιτείας.
Κολοράντο
Το Κολοράντο φορολογεί επί του παρόντος όλα τα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου που περιέχουν νικοτίνη (συμπεριλαμβανομένου του εμφιαλωμένου υγρού) στο 56% της τιμής καταλόγου του κατασκευαστή. Αυτός ο φόρος εγκρίθηκε από τους ψηφοφόρους του Κολοράντο το 2020 και εφαρμόστηκε το 2021 με συντελεστή 30%, αυξάνοντας σε 35% το 2022, 50% το 2023, 56% το 2024 και έφτασε στο 62% το 2027. 50% (αν και επί του παρόντος κανένας κατασκευαστής ηλεκτρονικών υγρών δεν έχει υποβάλει αίτηση για πιστοποίηση MRTP).
Κονέκτικατ
Το κράτος επιβάλλει φόρο δύο επιπέδων σε προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου που περιέχουν νικοτίνη: 0,40 $ ανά χιλιοστόλιτρο για προϊόντα κλειστού συστήματος (φυσίγγια, κασέτες ηλεκτρονικών υγρών, ηλεκτρονικά τσιγάρα μιας χρήσης) και φόρο χονδρικής 10% για προϊόντα ανοιχτού συστήματος (συμπεριλαμβανομένων εμφιαλωμένων ηλεκτρονικών υγρών και συσκευών).
Ντέλαγουερ
Ένας φόρος 0,05 $ ανά χιλιοστόλιτρο θα επιβληθεί στα ηλεκτρονικά υγρά που περιέχουν νικοτίνη.
D.C.
Η Ουάσιγκτον, DC, ταξινομεί τα ηλεκτρονικά τσιγάρα ως "άλλα προϊόντα καπνού" και τα φορολογεί με βάση τις τιμές χονδρικής τους, με φορολογικό συντελεστή συνδεδεμένο με τη χονδρική τιμή των τσιγάρων. Επί του παρόντος, ο φορολογικός συντελεστής για τις συσκευές ηλεκτρονικού τσιγάρου και τα ηλεκτρονικά υγρά νικοτίνης είναι 79% της τιμής χονδρικής.
Γεωργία
Υπάρχει φόρος 0,05 $ ΗΠΑ ανά χιλιοστόλιτρο υγρού ηλεκτρονικού τσιγάρου κλειστής κυψέλης (φυσίγγια) και φόρος χονδρικής 7% εφαρμόζεται σε συσκευές ηλεκτρονικού τσιγάρου ανοιχτής κυψέλης, σε εμφιαλωμένα υγρά και σε προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου που δεν ξαναγεμίζονται, μη επαναχρησιμοποιήσιμα. Αυτοί οι φορολογικοί κανονισμοί ισχύουν ανεξάρτητα από το εάν το προϊόν περιέχει νικοτίνη.
Χαβάη
Όλα τα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου υπόκεινται σε φόρο χονδρικής 70%.
Ιλινόις
Φόρος χονδρικής 45% θα επιβληθεί στα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου που περιέχουν νικοτίνη. Εκτός από τον κρατικό φόρο, η κομητεία Κουκ και η πόλη του Σικάγο (που βρίσκεται στην κομητεία Κουκ) επιβάλλουν επίσης τους δικούς τους φόρους στα ηλεκτρονικά τσιγάρα.
- Το Σικάγο φορολογεί όλα τα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου που περιέχουν νικοτίνη (εμφιαλωμένο ηλεκτρονικό υγρό ή συσκευές προγεμισμένες με ηλεκτρονικό υγρό) με φόρο 1,50 $ ανά μονάδα και το ίδιο το ηλεκτρονικό υγρό με φόρο 1,20 $ ανά χιλιοστόλιτρο. (Οι χρήστες ηλεκτρονικών τσιγάρων στο Σικάγο υπόκεινται επίσης σε φόρο 0,20 $ ανά χιλιοστόλιτρο, που επιβάλλεται από την κομητεία Κουκ.)
- Η κομητεία Κουκ φορολογεί τα προϊόντα που περιέχουν νικοτίνη με 0,20 $ ανά χιλιοστόλιτρο.
Ιντιάνα
Επιβάλλεται φόρος 15% στις συνολικές λιανικές πωλήσεις όλων των προϊόντων ηλεκτρονικού τσιγάρου (ανεξάρτητα από το αν περιέχουν νικοτίνη). Εφαρμόζεται φόρος χονδρικής 15% σε προϊόντα κλειστού συστήματος (όπως προγεμισμένα δοχεία ηλεκτρονικών τσιγάρων (καθώς και φυσίγγια επαναπλήρωσης και κουτιά φυσιγγίων) και ηλεκτρονικά τσιγάρα μιας χρήσης).
Κάνσας
Φόρος 0,05 $ ανά χιλιοστόλιτρο ισχύει για όλα τα ηλεκτρονικά υγρά. Αυτός ο φόρος ισχύει ανεξάρτητα από το αν το προϊόν περιέχει νικοτίνη.
Κεντάκι
Τα εμφιαλωμένα ηλεκτρονικά υγρά και οι συσκευές ανοιχτού συστήματος υπόκεινται σε φόρο χονδρικής 15%, ενώ τα προγεμισμένα φυσίγγια και τα κουτιά ηλεκτρονικών υγρών υπόκεινται σε φόρο 1,50 $ ανά μονάδα. Ανεξάρτητα από το αν το προϊόν περιέχει νικοτίνη, πρέπει να καταβληθούν οι προαναφερόμενοι φόροι.
Λουιζιάνα
Θα επιβληθεί φόρος 0,15 $ ανά χιλιοστόλιτρο για τα ηλεκτρονικά υγρά που περιέχουν νικοτίνη.
Μέιν
Όλα τα ηλεκτρονικά τσιγάρα υπόκεινται σε φόρο χονδρικής 43%. Αυτός ο φόρος ισχύει ανεξάρτητα από το αν το προϊόν περιέχει νικοτίνη.
Μέριλαντ
Φόρος λιανικής 20% θα επιβληθεί στα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου ανοιχτού συστήματος και στα εμφιαλωμένα ηλεκτρονικά υγρά, ενώ φόρος 60% θα επιβληθεί στα ηλεκτρονικά υγρά που περιέχουν νικοτίνη (φυσίγγια, θήκες ηλεκτρονικών υγρών, ηλεκτρονικά τσιγάρα μιας χρήσης) με όγκο μικρότερο από 5 ml. Επιπλέον, πρέπει να πληρωθούν και κρατικοί φόροι.
- Η κομητεία Montgomery επιβάλλει φόρο χονδρικής 30% σε όλα τα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου, συμπεριλαμβανομένων των συσκευών χωρίς ηλεκτρονικό υγρό.
Μασαχουσέτη
Όλα τα ηλεκτρονικά τσιγάρα υπόκεινται σε φόρο χονδρικής 75%. Αυτός ο φόρος ισχύει ανεξάρτητα από το αν το προϊόν περιέχει νικοτίνη. Σύμφωνα με το νόμο, οι καταναλωτές πρέπει να προσκομίσουν απόδειξη πληρωμής του φόρου. διαφορετικά τα ηλεκτρονικά τσιγάρα σας θα κατασχεθούν. Η πρώτη παράβαση επιφέρει πρόστιμο 5.000$ και η δεύτερη 25.000$.
Μινεσότα
Το 2011, η Μινεσότα έγινε η πρώτη πολιτεία των ΗΠΑ που φορολογούσε τα ηλεκτρονικά τσιγάρα. Αρχικά, ο φορολογικός συντελεστής ήταν 70% της τιμής χονδρικής, αλλά αυξήθηκε στο 95% το 2013. Ο φόρος ισχύει για τελικά προϊόντα που περιέχουν νικοτίνη (συμπεριλαμβανομένων προϊόντων που μοιάζουν με τσιγάρο, ηλεκτρονικά τσιγάρα με φυσίγγια και εμφιαλωμένα υγρά ηλεκτρονικού τσιγάρου) και αυτά τα προϊόντα πρέπει να εισάγονται από άλλες πολιτείες. Ωστόσο, για τα εμφιαλωμένα ηλεκτρονικά υγρά που παράγονται στη Μινεσότα, φορολογείται μόνο η περιεκτικότητα σε νικοτίνη.
Νεμπράσκα
Η Νεμπράσκα διαθέτει φορολογικό σύστημα δύο επιπέδων, το ποσό του οποίου εξαρτάται από τον όγκο του δοχείου ατμίσματος υγρού (ή προγεμισμένου ηλεκτρονικού τσιγάρου). Το ατμιστικό υγρό με όγκο μικρότερο από 3 ml υπόκειται σε φόρο 0,05 $ ανά ml. Το υγρό ατμίσματος με όγκο 3 ml ή περισσότερο υπόκειται σε φόρο χονδρικής 10%. Ο φόρος αυτός ισχύει μόνο για προϊόντα που περιέχουν νικοτίνη. Επιπλέον, ισχύει κρατικός φόρος.
- Η πόλη της Ομάχα περιλαμβάνει προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου στον φόρο καπνού 3%.
Χιονόπτωση
Όλα τα ηλεκτρονικά τσιγάρα υπόκεινται σε φόρο χονδρικής 30%. Αυτός ο φόρος ισχύει ανεξάρτητα από το αν το προϊόν περιέχει νικοτίνη.
Νιου Χάμσαϊρ
Εφαρμόζεται φόρος χονδρικής 8% σε προϊόντα ηλεκτρονικών τσιγάρων ανοιχτού συστήματος (συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών υγρών που περιέχουν νικοτίνη) και φόρος 0,30 $ ανά χιλιοστόλιτρο εφαρμόζεται σε προϊόντα ηλεκτρονικών τσιγάρων κλειστού συστήματος (φυσίγγια, θήκες ηλεκτρονικών υγρών και ηλεκτρονικά τσιγάρα μιας χρήσης).
New Jersey
Το Νιου Τζέρσεϊ φορολογεί τα ηλεκτρονικά υγρά που περιέχουν νικοτίνη με 0,30 $ ανά χιλιοστόλιτρο (ηλεκτρονικά φυσίγγια και φυσίγγια υγρών), τα εμφιαλωμένα ηλεκτρονικά υγρά στο 30% της λιανικής τιμής και τις συσκευές ηλεκτρονικών τσιγάρων στο 30% της χονδρικής τιμής.
Νέο Μεξικό
Το Νέο Μεξικό έχει ένα φορολογικό σύστημα δύο επιπέδων για το υγρό ηλεκτρονικού τσιγάρου: 12,5% της χονδρικής τιμής του εμφιαλωμένου υγρού και επιπλέον 0,50 $ ανά φυσίγγιο, θήκη ή προϊόν που μοιάζει με ηλεκτρονικό τσιγάρο με όγκο μικρότερο από 5 ml. Αυτός ο φόρος ισχύει ανεξάρτητα από το αν το προϊόν περιέχει νικοτίνη.
Νέα Υόρκη
Όλα τα ηλεκτρονικά τσιγάρα υπόκεινται σε φόρο λιανικής πώλησης 20%. Αυτός ο φόρος ισχύει ανεξάρτητα από το αν το προϊόν περιέχει νικοτίνη.
Βόρεια Καρολίνα
Ένας φόρος 0,05 $ ανά χιλιοστόλιτρο θα επιβληθεί στα ηλεκτρονικά υγρά που περιέχουν νικοτίνη.
Οχάιο
Φόρος 0,10 $ ανά χιλιοστόλιτρο θα επιβληθεί στα ηλεκτρονικά υγρά που περιέχουν νικοτίνη.
Όρεγκον
Όλα τα συστήματα χορήγησης εισπνεόμενων ναρκωτικών που δεν βασίζονται στην κάνναβη (συμπεριλαμβανομένων των υλικών και εξαρτημάτων, συμπεριλαμβανομένων των εμφιαλωμένων υγρών ατμίσματος) υπόκεινται σε φόρο χονδρικής 65%. Αυτός ο φόρος καλύπτει επίσης τα θερμαινόμενα προϊόντα καπνού (CTPs), όπως το IQOS, αλλά όλα τα ηλεκτρονικά τσιγάρα που πωλούνται σε εξουσιοδοτημένα φαρμακεία κάνναβης εξαιρούνται. Αυτός ο φόρος ισχύει ανεξάρτητα από το αν το προϊόν περιέχει νικοτίνη.
Πενσυλβάνια
Φόρος χονδρικής 40% ισχύει για ηλεκτρονικά υγρά και συσκευές ηλεκτρονικών τσιγάρων που περιέχουν ηλεκτρονικά υγρά. Αυτός ο φόρος ισχύει ανεξάρτητα από το αν το προϊόν περιέχει νικοτίνη.
Πορτορικό
Υπάρχει φόρος 0,05 $ ανά χιλιοστόλιτρο e-υγρού και φόρος 3,00 $ ανά ηλεκτρονικό τσιγάρο.
Νήσος Ρόδος
Φόρος χονδρικής 10% ισχύει για προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου ανοιχτού συστήματος και εμφιαλωμένα ηλεκτρονικά υγρά και φόρος 0,50 $ ανά χιλιοστόλιτρο ισχύει για σφραγισμένες συσκευές που πωλούνται με ηλεκτρονικά υγρά.
Τενεσί
Όλα τα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου υπόκεινται σε φόρο χονδρικής 10%.
Γιούτα
Φόρος χονδρικής 56% ισχύει για εμφιαλωμένα ηλεκτρονικά υγρά και προγεμισμένες συσκευές. Αυτός ο φόρος ισχύει ανεξάρτητα από το αν το προϊόν περιέχει νικοτίνη.
Βερμόντ
Φόρος χονδρικής 92% ισχύει για εμφιαλωμένα υγρά και ηλεκτρονικές συσκευές. Αυτός ο φόρος ισχύει ανεξάρτητα από το αν το προϊόν περιέχει νικοτίνη.
Βιργινία
Θα επιβληθεί φόρος 0,11 $ ανά χιλιοστόλιτρο για τα ηλεκτρονικά υγρά που περιέχουν νικοτίνη.
Πολιτεία Ουάσιγκτον
Από την 1η Ιανουαρίου 2026, η Πολιτεία της Ουάσιγκτον θα εφαρμόσει ένα νέο φορολογικό σύστημα για όλα τα προϊόντα νικοτίνης εκτός από τα τσιγάρα. Το κράτος θα επιβάλει φόρο 95%, συνήθως με βάση τη χονδρική τιμή, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις, θα μπορούσε να είναι το 95% της λιανικής τιμής. Ο τρέχων κρατικός φόρος δύο επιπέδων στα ηλεκτρονικά τσιγάρα (0,27 $ ανά χιλιοστόλιτρο για φυσίγγια και ατμιστικά υγρά με χωρητικότητα μικρότερη από 5 χιλιοστόλιτρα και 0,09 $ ανά χιλιοστόλιτρο για ατμιστικά υγρά με χωρητικότητα μεγαλύτερη από 5 χιλιοστόλιτρα) θα συνεχίσει να ισχύει για προϊόντα που δεν περιέχουν νικοτίνη.
W.V.
Εφαρμόζεται φόρος 0,075 $ για κάθε χιλιοστόλιτρο ατμιστικού υγρού. Αυτός ο φόρος ισχύει ανεξάρτητα από το αν το προϊόν περιέχει νικοτίνη.
Ουισκόνσιν
Φόρος ηλεκτρονικών υγρών ύψους 0,05 $ ΗΠΑ ανά χιλιοστόλιτρο θα επιβληθεί σε προϊόντα ηλεκτρονικών τσιγάρων κλειστού συστήματος (φυσίγγια, θήκες ηλεκτρονικών υγρών, ηλεκτρονικά τσιγάρα μιας χρήσης). Αυτός ο φόρος ισχύει ανεξάρτητα από το αν το προϊόν περιέχει νικοτίνη.
Ουαϊόμινγκ
Όλες οι συσκευές ηλεκτρονικού τσιγάρου και τα ηλεκτρονικά υγρά που περιέχουν νικοτίνη υπόκεινται σε φόρο χονδρικής 15%.
Για την πιο ακριβή και πλήρη λίστα, συνιστάται να συμβουλευτείτε τα ακόλουθα επίσημα κανάλια:
- Βάση δεδομένων των Κέντρων Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC): Η πιο αξιόπιστη πηγή δεδομένων, που παρέχει πρόσβαση σε κρατικά νομοθετικά αρχεία. Μπορείτε να επισκεφτείτε τον επίσημο ιστότοπό τους και να χρησιμοποιήσετε τη λειτουργία φίλτρου για να λάβετε κρατικά φορολογικά στοιχεία.
- Ιστότοποι κρατικών φορολογικών υπηρεσιών: Για τις πολιτείες που σας ενδιαφέρουν ιδιαίτερα, μεταβείτε απευθείας στον ιστότοπο της εφορίας σας (συνήθως ονομάζεται "Τμήμα Εσόδων" ή "Φορολογία και Οικονομικά") και αναζητήστε "φόρος ατμών" ή "φόρος ηλεκτρονικού τσιγάρου" για τους πιο ακριβείς νόμους, φορολογικούς συντελεστές και οδηγίες αναφοράς.
- Επαγγελματικά φορολογικά ερευνητικά ιδρύματα: Για παράδειγμα, το Tax Foundation δημοσιεύει τακτικά συνοπτικές αναφορές και χάρτες των φορολογικών συντελεστών καπνού και ηλεκτρονικών τσιγάρων για κάθε πολιτεία, παρέχοντας πολύτιμες δευτερεύουσες πληροφορίες.
Σημείωση: Σύμφωνα με δήλωση αμερικανών νομοθετών τον Μάρτιο του 2025, 30 πολιτείες και η Ουάσιγκτον, έχουν ήδη φορολογήσει τα ηλεκτρονικά τσιγάρα. Άλλα κράτη που δεν περιλαμβάνονται στον πίνακα μπορεί να έχουν ήδη εφαρμόσει τέτοιους φόρους ή να βρίσκονται σε διαδικασία νομοθετικής ρύθμισης. Επαληθεύστε αυτές τις πληροφορίες μέσω των επίσημων καναλιών που αναφέρονται παραπάνω.
Φορολογικές πολιτικές για τα ηλεκτρονικά τσιγάρα σε διάφορες χώρες
Όπως και στις Ηνωμένες Πολιτείες, τα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου δεν είναι κατανοητά από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής σε όλο τον κόσμο. Αυτά τα νέα προϊόντα φαίνονται στους νομοθέτες ως απειλή για τους φόρους των τσιγάρων (και στην πραγματικότητα είναι), έτσι τείνουν να επιβάλλουν υψηλούς φόρους και στη συνέχεια να αφήνουν το θέμα στην τύχη.
Αλβανία
Φόρος 10 λεκ ανά χιλιοστόλιτρο θα επιβληθεί στα ηλεκτρονικά υγρά που περιέχουν νικοτίνη.
Αζερμπαϊτζάν
Σε όλα τα ηλεκτρονικά υγρά θα επιβάλλεται φόρος 20 μανάτ ανά λίτρο.
Μπαχρέιν
Ο φορολογικός συντελεστής είναι 100% της τιμής προ φόρων του e-liquid που περιέχει νικοτίνη, που λέγεται ότι είναι το 50% της λιανικής τιμής. Δεδομένου ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα είναι απαγορευμένα στη χώρα, ο σκοπός αυτού του φόρου είναι ασαφής.
Λευκορωσία
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ECigIntelligence που επικαλείται η Google AI, η Λευκορωσία επιβάλλει φόρο 0,77 ρούβλια Λευκορωσίας (BYN) ανά χιλιοστόλιτρο υγρού για τα ηλεκτρονικά τσιγάρα και 2,72 BYN ανά συσκευή. Τα μέσα ενημέρωσης ανέφεραν τον Οκτώβριο του 2025 ότι η Λευκορωσία σχεδίαζε να αυξήσει τον φόρο στα ηλεκτρονικά τσιγάρα «έως και 20%» το 2026.
Βέλγιο
Όλα τα e-υγρά υπόκεινται σε φόρο 0,15 € ανά χιλιοστόλιτρο.
Βουλγαρία
Επιβάλλεται φόρος 0,35 βουλγαρικών λέβα ανά χιλιοστόλιτρο στα ατμιστικά υγρά που περιέχουν νικοτίνη.
Καναδάς
Η καναδική ομοσπονδιακή κυβέρνηση επιβάλλει φόρο 1,12 $ για τα πρώτα 10 χιλιοστόλιτρα οποιουδήποτε εμφιαλωμένου προϊόντος, φυσιγγίου ή e-υγρού ανά 2 χιλιοστόλιτρα (λιγότερα από 2 χιλιοστόλιτρα υπολογίζονται ως 2 χιλιοστόλιτρα) και 1,12 δολάρια για κάθε επιπλέον 10 χιλιοστόλιτρα (λιγότερα από 10 χιλιοστόλιτρα μετρημένα 2 χιλιοστόλιτρα). Ο φόρος αυτός ισχύει για όλα τα προϊόντα που περιέχουν e-liquid, ανεξάρτητα από το αν περιέχουν νικοτίνη. Οι περισσότερες επαρχίες του Καναδά επιβάλλουν επίσης τους δικούς τους φόρους στα ηλεκτρονικά τσιγάρα.
Κίνα (Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας)
Η Κίνα εφαρμόζει ένα φορολογικό σύστημα δύο επιπέδων χονδρικής: φόρο 36% στην παραγωγή ή εισαγωγή ηλεκτρονικών τσιγάρων και φόρο 11% στις χονδρικές πωλήσεις και τη διανομή στο εσωτερικό.
Κόστα Ρίκα
Όλα τα προϊόντα και τα αξεσουάρ ηλεκτρονικού τσιγάρου υπόκεινται σε φόρο χονδρικής 20%.
την Κροατία
Αν και η κροατική νομοθεσία ορίζει φόρο στα ηλεκτρονικά υγρά, ο τρέχων φορολογικός συντελεστής είναι μηδενικός.
Κύπρος
Όλα τα e-υγρά υπόκεινται σε φόρο 0,12 € ανά χιλιοστόλιτρο.
Τσεχική Δημοκρατία (Τσεχία)
Η Τσεχική Δημοκρατία θα αρχίσει να φορολογεί τα ηλεκτρονικά τσιγάρα το 2024 με συντελεστή 2,50 τσεχικές κορώνες (CZK) ανά χιλιοστόλιτρο. Σύμφωνα με την Chemnovatic, ο φορολογικός συντελεστής σχεδιάζεται να αυξηθεί σταδιακά σε 10 CZK ανά χιλιοστόλιτρο έως το 2027.
Δανία
Όλα τα e-υγρά υπόκεινται σε φόρο 2,00 DKK ανά χιλιοστόλιτρο.
Εκουαδόρ
Φόρος χονδρικής 150% θα επιβληθεί στα «άλλα προϊόντα καπνού» (συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων ηλεκτρονικού τσιγάρου).
Εσθονία
Όλα τα e-υγρά υπόκεινται σε φόρο 0,20 € ανά χιλιοστόλιτρο.
Φινλανδία
Όλα τα e-υγρά υπόκεινται σε φόρο 0,30 € ανά χιλιοστόλιτρο.
Γεωργία
Όλα τα ηλεκτρονικά υγρά υπόκεινται σε φόρο 0,2 Lari Γεωργίας ανά χιλιοστόλιτρο.
Γερμανία
Όλα τα ατμιστικά υγρά θα υπόκεινται σε φόρο 0,26 € ανά χιλιοστόλιτρο. Αυτός ο φορολογικός συντελεστής θα αυξηθεί σε 0,32 ευρώ ανά χιλιοστόλιτρο από την 1η Ιανουαρίου 2026.
Ελλάδα
Όλα τα e-υγρά υπόκεινται σε φόρο 0,10 € ανά χιλιοστόλιτρο.
Ουγγαρία
Όλα τα ηλεκτρονικά υγρά υπόκεινται σε φόρο 20 ουγγρικών φιορίντων ανά χιλιοστόλιτρο.
Ινδονησία
Όλα τα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου υπόκεινται σε φόρο 10%.
Ιρλανδία
Από την 1η Νοεμβρίου 2025, η Ιρλανδία θα αρχίσει να φορολογεί όλα τα υγρά ηλεκτρονικών τσιγάρων με συντελεστή 0,50 ευρώ ανά χιλιοστόλιτρο.
Ισραήλ
Στις 3 Μαρτίου 2024, η ισραηλινή φορολογική αρχή αύξησε τον φόρο στα ατμιστικά υγρά σε τουλάχιστον 10,04 νέα σέκελ ανά χιλιοστόλιτρο (που ισοδυναμεί με 2,76 $ ανά χιλιοστόλιτρο, περίπου 83 $ για ένα μπουκάλι 30 ml). Η Εφορία ανακοίνωσε επίσης ότι ο φόρος θα αυξηθεί εκ νέου τον Ιούλιο στο ελάχιστο των 18,60 νέων σέκελ ανά χιλιοστόλιτρο. Αυτός ο φόρος ισχύει για τα ατμιστικά υγρά, τόσο αυτά που περιέχουν νικοτίνη όσο και εκείνα χωρίς, συμπεριλαμβανομένων όλων των συσκευασιών, όπως μπουκάλια, φυσίγγια και ηλεκτρονικά τσιγάρα μιας χρήσης.
Ιταλία
Ο φόρος στα ατμιστικά υγρά που περιέχουν νικοτίνη είναι 0,146966 ευρώ ανά χιλιοστόλιτρο, ενώ ο φόρος στα προϊόντα χωρίς νικοτίνη είναι 0,101039 ευρώ ανά χιλιοστόλιτρο.
Ιορδανία
Τον Δεκέμβριο του 2025 μειώθηκαν οι φόροι στα ηλεκτρονικά τσιγάρα. Οι τρέχοντες φορολογικοί συντελεστές είναι: 1,5 δηνάρια Ιορδανίας (JOD) ανά χιλιοστόλιτρο υγρού ηλεκτρονικού τσιγάρου σε προσφραγισμένες συσκευές και φυσίγγια. 0,5 δηνάρια Ιορδανίας ανά χιλιοστόλιτρο εμφιαλωμένου υγρού ηλεκτρονικού τσιγάρου. και 10 δηνάρια Ιορδανίας ανά ηλεκτρονικό τσιγάρο χωρίς υγρό.
Κενύα
Η Κένυα ενημέρωσε τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης για τα προϊόντα ηλεκτρονικού τσιγάρου το 2022. Οι τρέχοντες συντελεστές είναι: 40% για συσκευές ηλεκτρονικού τσιγάρου και Ksh 70 ανά χιλιοστόλιτρο για το e-υγρό.
Λατβία
Σύμφωνα με την Chemnovatic, η Λετονία εφαρμόζει επί του παρόντος διπλό φόρο σε προϊόντα που περιέχουν υγρό ηλεκτρονικού τσιγάρου: 0,01 € ανά χιλιοστόλιτρο υγρού + 0,005 € ανά χιλιοστόγραμμο νικοτίνης.
Λιθουανία
Όλα τα e-υγρά υπόκεινται σε φόρο 0,25 € ανά χιλιοστόλιτρο.
Μαλαισία
Τα ηλεκτρονικά τσιγάρα υπόκεινται σε φόρο 10% και το ατμιστικό υγρό φορολογείται με 40 λεπτά το χιλιοστόλιτρο. Ωστόσο, στις 29 Οκτωβρίου 2021, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα αρχίσει να φορολογεί τα υγρά νικοτίνης, κάτι που θα απαιτούσε τροποποίηση του νόμου που απαγορεύει την πώληση προϊόντων νικοτίνης εκτός φαρμακείων. (Αυτός ο φόρος έχει αναβληθεί για τις αρχές του 2022.)
Μαυροβούνιο
Όλα τα e-υγρά υπόκεινται σε φόρο 0,90 € ανά χιλιοστόλιτρο.
Βόρεια Μακεδονία
Σύμφωνα με τον οργανισμό "Smoke-Free Kids", όλα τα ηλεκτρονικά υγρά υπόκεινται σε φόρο 3 Μακεδονικών Δηνάρια (MKD) ανά χιλιοστόλιτρο.
Νορβηγία
Όλα τα e-υγρά υπόκεινται σε φόρο 4,5 NOK ανά χιλιοστόλιτρο.
Παραγουάη
Ο νόμος κατατάσσει τα ηλεκτρονικά τσιγάρα ως προϊόντα καπνού και επιβάλλει φόρο 16% (πιθανώς με βάση την τιμή χονδρικής). Ωστόσο, οι περισσότεροι λιανοπωλητές δεν καταχωρούν τα προϊόντα τους ως προϊόντα καπνού, αλλά τα εισάγουν σε άλλες κατηγορίες.
Φιλιππίνες
Σύμφωνα με στοιχεία από το Υπουργείο Οικονομικών των Φιλιππίνων, από το 2025, η χώρα θα επιβάλει φόρο 54,60 PHP ανά χιλιοστόλιτρο στα ηλεκτρονικά υγρά με άλατα νικοτίνης και 63 PHP ανά 10 χιλιοστόλιτρα σε ηλεκτρονικά υγρά με δωρεάν αλκαλική νικοτίνη. Ο φορολογικός συντελεστής αναμένεται να αυξηθεί κατά 5% ετησίως.
Πολωνία
Όλα τα ηλεκτρονικά υγρά θα υπόκεινται σε φόρο 0,96 Πολωνικά ζλότι (PLN) ανά χιλιοστόλιτρο (αυξάνεται σε 1,44 PLN/ml το 2026 και 1,80 PLN/ml το 2027). όλες οι συσκευές ηλεκτρονικών τσιγάρων θα υπόκεινται σε πρόσθετο φόρο 40,00 PLN.
Πορτογαλία
Τα ατμιστικά υγρά που περιέχουν νικοτίνη θα υπόκεινται σε φόρο 0,336 ευρώ ανά χιλιοστόλιτρο.
Ρουμανία
Επιβάλλεται φόρος 0,52 λέι Ρουμανίας ανά χιλιοστόλιτρο στα ατμιστικά υγρά που περιέχουν νικοτίνη. Ο φόρος αυτός μπορεί να αναπροσαρμόζεται ετησίως με βάση την αύξηση των τιμών καταναλωτή.
Ρωσία
Κάθε ηλεκτρονικό τσιγάρο μιας χρήσης έχει φόρο 50 ρούβλια. Τα υγρά ατμίσματος που περιέχουν νικοτίνη φορολογούνται με 13 ρούβλια ανά χιλιοστόλιτρο.
Σαουδική Αραβία
Ο φόρος σε υγρά και ηλεκτρονικές συσκευές είναι 100% της τιμής προ φόρων. Αυτό ισοδυναμεί με το 50% της λιανικής τιμής.
Σερβία
Όλα τα e-υγρά υπόκεινται σε φόρο 4,32 δηναρίων Σερβίας ανά χιλιοστόλιτρο.
Σλοβακία
Το ατμιστικό υγρό υπόκειται σε φόρο 0,20 € ανά χιλιοστόλιτρο. Σύμφωνα με την Chemnovatic, ο φόρος αυτός θα αυξηθεί σε 0,30 ευρώ ανά χιλιοστόλιτρο τον Φεβρουάριο του 2027.
Σλοβενία
Τα ατμιστικά υγρά που περιέχουν νικοτίνη θα φορολογούνται με 0,18 ευρώ το χιλιοστόλιτρο.
Νότια Αφρική
Όλα τα e-υγρά υπόκεινται σε φόρο 3,18 R ανά χιλιοστόλιτρο.
Νότια Κορέα (Δημοκρατία της Κορέας)
Η Νότια Κορέα ήταν η πρώτη χώρα που επέβαλε εθνικό φόρο στα ηλεκτρονικά τσιγάρα το 2011, την ίδια χρονιά που η Μινεσότα στις Ηνωμένες Πολιτείες άρχισε να φορολογεί τα ατμιστικά υγρά. Η Νότια Κορέα επιβάλλει επί του παρόντος τέσσερις διαφορετικούς φόρους στα ατμιστικά υγρά, ο καθένας για συγκεκριμένους σκοπούς (ένας από τους οποίους είναι το Εθνικό Ταμείο Προαγωγής Υγείας). Οι συνολικοί φόροι στα ατμιστικά υγρά στη Νότια Κορέα ανέρχονται σε 1.799 γουόν ανά χιλιοστόλιτρο (περίπου 1,60 δολάρια ΗΠΑ). Επιπλέον, εφαρμόζεται φόρος διάθεσης 24,2 γουόν για κάθε 20 φυσίγγια υγρού ατμίσματος και θήκες. Ωστόσο, ο φόρος αυτός φαίνεται να ισχύει μόνο για τα προϊόντα νικοτίνης που προέρχονται από τον καπνό. Τα ατμιστικά υγρά που παρασκευάζονται με συνθετική νικοτίνη εξαιρούνται από αυτόν τον φόρο.
Ισπανία
Για e{0}}υγρά με συγκέντρωση νικοτίνης 0-15 mg/ml, εφαρμόζεται φόρος 0,15 ευρώ ανά χιλιοστόλιτρο. Για ηλεκτρονικά υγρά με συγκέντρωση νικοτίνης 16-20 mg/ml επιβάλλεται φόρος 0,20 ευρώ ανά χιλιοστόλιτρο.
Σουηδία
Τα ηλεκτρονικά υγρά με περιεκτικότητα σε νικοτίνη που δεν υπερβαίνει τα 15 mg/ml υπόκεινται σε φόρο 2 κορώνες Σουηδίας (SEK) ανά χιλιοστόλιτρο. Τα ηλεκτρονικά υγρά με περιεκτικότητα σε νικοτίνη μεταξύ 15 και 20 mg/ml υπόκεινται σε φόρο 4 SEK ανά χιλιοστόλιτρο.
Τόγκο
Ο φορολογικός συντελεστής μπορεί να φτάσει το 45% (πιστεύεται ότι υπολογίζεται στη χονδρική τιμή).
Ουκρανία
Όλα τα ηλεκτρονικά υγρά υπόκεινται σε φόρο 3 ουκρανικού εθνικού νομίσματος (UAH) ανά χιλιοστόλιτρο.
Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ)
Ο φόρος σε υγρά και ηλεκτρονικές συσκευές είναι 100% της τιμής προ φόρων. Αυτό ισοδυναμεί με το 50% της λιανικής τιμής.
Πηγές:
- Δανική Ένωση Ηλεκτρονικών Τσιγάρων (DADAFO)
- Ιστολόγιο IGEN
- Παγκόσμιος Έλεγχος Καπνού (Πανεπιστήμιο Johns Hopkins)
- National Association of Tobacco Outlets (ΝΑΤΟ)
- Νομικό Κέντρο Δημόσιας Υγείας
- Φορολογικό Ίδρυμα
- Εκστρατεία για παιδιά χωρίς καπνό
- ChemNovitick

